Mitalijahdeissa luottopelinä palvellut Escort säilyy Rajalan automerkkinä myös jatkossa, mutta ulkonäkö vaihtuu farmarimalliseen.
Joni-Pekka Rajalan juhlavuosi liikkeelle kahdella SM-mitalilla
4.4.2019
Noormarkun Urheiluautoilijoita edustavalla Joni-Pekka Rajalalla tulee syksyllä täyteen 20 vuotta autourheilun pyörteissä. Vammalan Munacon jokamieskisoista kilvanajot syyskuun 10. päivänä 1999 aloittanut autourheilun moniottelija kaappasi päättyneen talven SM-jääradoilta kultaa ja hopeaa. Rajalan vitriinistä löytyy nyt 44 SM-mitalia, joista kultaisia on 22 kappaletta.
Talven ensimmäiset kaksi SM-jäärataa kurvailtiin Paltamon jäillä helmikuulla kahtena peräkkäisenä päivänä. Toiset kaksi finaalia ajettiin samalla kaavalla yhden viikonlopun aikana Kuusamossa. Kaikkien neljän osakilpailun pisteet laskettiin yhteen.
Kaksivetoisten Super Saloon -autojen vakioliukuesterenkaiden luokassa Rajala keräsi Escortillaan saman pistemäärän kuin Porschella mestariksi ajanut Mika Liimatainen. Hopeamitali määräytyi Rajalalle viimeisen osakilpailun perusteella, jonka Liimatainen voitti ja Rajala oli toinen.
Pitkien piikkien puolella Rajalan vei Escortilla mestaruuden 126 pisteellä ennen 114 pisteellä hopeaa Toyota MR2:lla saavuttanutta Tero Tukiaista.
-Työkiireiden vuoksi kisoihin valmistautuminen jäi puolitiehen. Kauteen lähtiessä tuli mieleen, että vieläkö sitä tuolla monet vuodet kisoja nähneellä vehkeellä pystyy mitalia ajamaan. Tiukkoja olivat kaikki kisat. Nyt tuntuu hyvältä, kun vauhti riitti mitaleille saakka, Rajala totesi.
Kesällä rallicrossia
Talven saavutuksista Rajalalle mieluisempi on pitkien piikkien kultainen mitali, eikä se ole ykkönen pelkästään värinsä puolesta.
-Kun on riittävän kova jääpinta ja leveä rata, niin on se vaan hienoa vetää pitkillä piikeillä kaikki irti mitä vehkeistä lähtee, Rajala kuvailee.
Jääratarenkaat on nyt Rajalan tiimissä hetkeksi unohdettu. Porissa majaa pitävän Rajalan seuraava turnee on toukokuulla käynnistyvä rallicrossin SM-sarja. Sieltä miehellä on viime kaudelta puolustettavana kaksi mitalia, SRC-luokan ja Autokrossin hopeiset laatat.
Ajan muutaman jokamiesluokan kilpailun, mutta kesän päätavoite on rallicrossin SM-sarjassa. Autokrossissa jatkan tutulla Datsun Finnillä ja SRC-luokassa auton merkki on edelleen Escort, Rajala avaa.
-Nelivetoisten Super Car -luokka on vielä työn alla. Tässä on viime viikot käyty tiiviitä neuvotteluja kilpailukykyisen Super Car -auton hankinnasta. Lähiviikkoina tiedetään ajanko SM-sarjassa myös nelivetoisten puolella.
Jalasjärveläiseltä Mika Vaaranmaalta aikanaan Rajalalle kotiutunut Escort on nyt jääratakauden jälkeen paloina Rajalan korjaamon pihalla.
-Niin kuin sanoin, ajan SRC-luokassa Escortilla. Korimalli on edelleen sama ykköskoppainen, mutta farmarimalli. Sanoin joskus muutama vuosi sitten kaverilleni, että seuraava rc-autoni on farmari. Kun sellainen kori osui sopivasti kohdalle, niin pakko siitä oli rakentaa SRC-auto. Pian se on valmis testejä varten, Rajala kuittaa.
Teksti ja kuva: JiiVee Korpela