Seinäjoen Joni Keskinen tavoittelee BMW Extreme -rallisarjasta parhaan B-juniorin titteliä. (Kuva: Vesa Rauhala)

Seinäjoen Joni Keskinen tavoittelee BMW Extreme -rallisarjasta parhaan B-juniorin titteliä. (Kuva: Vesa Rauhala)

Joni Keskiselle ei enää riitä yksi vetävä takapyörä

9.2.2017

Joni Keskiselle ei enää riitä yksi vetävä takapyörä

 

Speedway-radoilta lähes kaiken mahdollisen voittaneelle seinäjokelaiselle Joni Keskiselle (31) ei enää riitä yksi vetävä pyörä. Yksivaihteinen, jarruton, metanolilla ruokittava ketjuvetoinen haaranvälyskone on vaihtunut putkivetoiseen takaa työntävään BMW-merkkiseen ralliautoon.

  Keskinen ja kartturin pestin hoitava Jarmo Siekkinen metsästävät tällä kaudella menestystä kuuden osakilpailun BMW Extreme -rallisarjasta.

  Keskinen kiersi Speedway-ratoja 20 vuotta. SM-mitaleja kertyi jo alle 21-vuotiaiden sarjoista ja myöhemmin yleisestä luokasta. Joukkuemestaruuksia mies on ajanut niin Seinäjoen kuin Hyvinkäänkin joukkueissa. Mitaliketjuun on tullut täydennystä myös Suomen rajojen ulkopuolelta. Vuonna 2003 speedway-ura oli loppua rajuun kolariin, joka johti vuoden mittaiseen halvaantumiseen. Toivuttuaan Keskinen palasi Speedway-radoille.

  -Kun olin 20 vuotta kiertänyt Speedway-ratoja, tuli vain mieleen, että kai sitä voisi elämässä jotakin muutakin tehdä. Samaan aikaan osui tuvan rakentaminen ja kun jaloissa pyöri vielä kaksi kersaa, oli lopettamispäätös helppo tehdä, avasi Pohjanmaan Mainosteippi -yritystä pyörittävä Keskinen.

  -BMW ralliauton hankin kolmisen vuotta sitten. Ensimmäisen rallini Bemarilla ajoin Pohjanmaa Rallissa talvella 2015. Ralleja on nyt ajettuna reilut kymmenen. Menestys on ollut vaihtelevaa. On tullut ulosajoja ja keskeytyksiä teknisten vikojen vuoksi. Tältä kaudelta odotamme ehjää kautta.

 

Osaamista taustalla

  Kilvanajosta Keskinen varmasti tietää riittävästi, mutta nyt kun on työnnettävä autolla puiden välissä outoja teitä, asioita on katsottava toiselta kantilta.

  -Paljon on vielä opittavaa. Onneksi meillä on hyvä tiimi taustalla. Pystymme huoltamaan autoa omalla porukalla. Bemarin ralliautoista lähes kaiken tietävä Timo Bäck on ollut porukassa mukana alusta alkaen. Bäckiltä olen saanut myös paljon pätevää opastusta ajohommiin. Pitäisi vain pystyä omaksumaan kaikki saatu tieto, Keskinen avautuu.

  -Bäck on ollut minulla pari kertaa kartturina. Samoin on ollut myös rallisprinteissä hyvin menestynyt Mika Lemmetti. Molemmilla on hyvä tiesilmä ja he osaavat kouluttaa kuljettajaa.

 

Junnutitteli kiinnostaa

  Tämän kauden BMW Extreme -rallisarjasta on yksi kilpailu ajettuna. Sarjan avauksessa Hämeenlinnan ympäristön ralliteillä Keskinen päästeli kuudenneksi. Seinäjokelainen oli nopein B-junnujen lisenssillä mukana ollut kuljettaja.

  -Kolmen pätkän jälkeen olimme neljäntenä. Pudottiin sitten pari sijaa kun auto nyykähti ysikymppiseen mutkaan. Muuten kisa meni puhtaasti, Keskinen totesi.

  BMW Extreme -rallisarjan yleiskilpailussa samoista pisteistä ajavat kaikki kilpailijat lisenssin tasosta riippumatta.

  -Mukana on paljon kokeneita konkareita. Hämeenlinnassa ylivoimaisen voiton ajoi Ylistaron Veli-Matti Havelin, joka on ajanut kilpaa kymmeniä vuosia monenlaisilla autoilla. Me emme Jarmon kanssa kilpaile näitä miehiä vastaan. Meidän tavoite on olla sarjan paras B-junnupari, Keskinen tarkentaa.

  BMW Extreme -rallisarjan kauden toinen osakilpailu kurvaillaan tulevana lauantaina Savonlinnan ympäristössä kunnon talvirallin olosuhteissa.

        

          Teksti: JiiVee Korpela

« Takaisin