Timo Laurila esittelee uuden Lakeus-kuosin laudeliinaa.

Timo Laurila esittelee uuden Lakeus-kuosin laudeliinaa.

Jokipiin Pellavalta runsaasti uusia kuoseja

4.1.2018

Timo Laurila esittelee uuden Lakeus-kuosin laudeliinaa.

Taisto Järvinen

Tuotekehitykseen panostetaan reippaasti

Jokipiin Pellava Oy:ssä Jalasjärvellä eletään vilkkaan tuotekehityksen aikoja. Uusia kuoseja on tullut markkinoille merkittävästi jo ennen vuoden vaihdetta. Lisää uutta vuodelle 2018 tulee talven ja kevään aikana. Hyvällä syyllä voidaan puhua merkittävän suuresta panostuksesta tuotekehitykseen.

Toimitusjohtaja Timo Laurila sanoo valtaosan uusista kuoseista olevan saunatuotteita.

  • Saunatuotteet ovat tämän päivän ykkösjuttu. Jopa kolmeneljäsosaa uutuuksista on saunatuotteita. Sauna on suomalaisille tärkeä juttu, ja nostetta saunalla on ympäri maailmaa. Esimerkiksi Saksassa on iso saunabuumi, ja Saksa on meille tärkeä vientikohde.
  • Saunan suosioon ja toivottavasti myös saunatuotteiden menekkiin vaikuttaa myös vs. professori Jari Laukkasen julkituomat saunan terveysvaikutukset.

Timo Laurila sanoo, että uusia kuoseja on kaikkiin muihinkin tuoteryhmiin, kuten pöydänkattaukseen ja keittiöön.

  • Me uudistamme ja uudistumme. Uusia kuoseja pitää tällä alalla tuoda markkinoille. Saman aikaisesti pitää vanhempia, ehkä aikansa eläneitä, kuoseja olla valmis poistamaan tuotannosta.

Uutuuksista Timo Laurila mainitsee Elina Heleniuksen Lakeus-kuosin, joka on kuin lakeusmaisema lintuperspektiivistä. Kuosi on tuotteistettu laudeliinaan, peflettiin ja saunatyynyyn. Uusi on myös virtolaisen Jalasjärvi-pyyheliinan suunnittelija Alissa Kosken Koivikko-kuosi, josta myös on saunatyyny, pefletti ja laudeliina.

 Uutta on lisäksi Johanna Aallon Helminauha-kuosi. Tarjolla Helminauhasta ovat keittiöpyyhkeet ja kaitaliinat, joista molemmista on saatavana kuusi eri väriä.

  • Teemme tarinateollisuutta, ja siinä tulee pellavatekstiili mukana. Tämän vuoden teemana on pellavatekstiilien vaikutukset ja allergiavapaus. Jokaiselle vuodelle on oma teema, tuote ja tarina, joka sitoo kokonaistarinan, Laurila kiteyttää.

Suomi 100-teema onnistui hyvin

Kuluneen vuoden 2017 teema Jokipiin Pellavan tuotannossa oli Suomi 100. Viralliset Suomi 100 -tuotteet olivat menestys. Osa Suomen juhlavuoden tuotteista säilyy tuotannossa.

  • Liikevaihtomme vuonna 2017 oli hieman runsaat kolme miljoonaa euroa. Kasvua siinä on yli 20 prosenttia. Pellavan ja kotimaisten pellavatuotteiden arvostus on noussut merkittävästi. Lisäbuustin kasvuun toivat Suomi 100 -tuotteet.
  • Kotimaan markkinoille myynnistämme menee noin 90 prosenttia, loppu menee pääosin Keski-Eurooppaan. Yritys- ja yhteisömyynnin osuus markkinoista on noin 85 prosenttia, niinpä omadesign -tuotteet ovat hyvin suosittuja. Tarvittaessa räätälöimme tuotteet tilaajalle suunnittelusta alkaen.

Jokipiin Pellava on perheyritys. Se on perustettu vuonna 1920. Yritys valmistaa kaikki tuotteet Suomessa. Henkilökuntaa Jokipiin Pellava Oy:n palveluksessa on yhteensä 25. Vuonna 2018 tavoitteena on noin 10 prosentin myynnin kasvu.

 

Jokipiin Pellava Oy

Pellavatehtaantie 35

61280 Jokipii

010 839 4500

www.jokipiinpellava.fi

(Sähköpostiosoitteet vaativat JavaScript-tuen)

« Takaisin