Jussi Laurilan takana olevasta Sauna-shopista löytyy kaikki tarvittavat saunatekstiilit.
Jokipiin Pellava tavoittelee selkeää viennin kasvua
19.8.2021
Taisto Järvinen
Jussi Laurila aloitti yrityksen kehityspäällikkönä
Runsaan sadan vuoden ikään ehtineen jalasjärveläisen Jokipiin Pellava Oy:n toiminnassa ei jäädä lepäämään laakereille, vaan katseet on luotu eteenpäin. Merkittävä osa panostusta tulevaisuuteen on Jussi Laurilan tulo mukaan yritystoimintaan kehityspäällikön nimikkeellä. Jussi Laurilan tulo pohjustaa jossakin vaiheessa tapahtuvaa yrityksen sukupolvenvaihdosta. Hänen isänsä, nykyinen toimitusjohtaja Timo Laurila on yrityksen peräsimessä kolmannessa polvessa, hänellä lähestyvät eläkevuodet.
Jokipiin Pellavan kehityspäällikkönä elokuun alussa aloittanut Jussi Laurila on toiminut edelliset kuusi vuotta Laajiksen markkinointikoordinaattorina Jyväskylässä. Perheyritys Jokipiin Pellava on hänelle tuttu kesätyöpaikkana jo kuluvan vuosituhannen alusta saakka.
- Työni yrityksessä on oivallinen sisäänajovaihe, jonka aikana talon toiminnot tulevat tutuiksi. Pääasia on silti hiljattain luodun, vuoteen 2026 tähtäävän yrityksen vision ja laatustrategian käynnistäminen ja pyrkiminen kohti tavoitteita.
- Omien designtuotteiden kehittäminen ja uusien mallistojen luominen sekä tuotteiden saattaminen asiakkaiden käsien ulottuville on ja tulee olemaan perustoimintaamme. Liikelahjat ja yritysmyynti on yhä kasvava sektori, johon tulemme myös panostamaan enemmän, Jussi Laurila sanoo.
Jokipiin Pellava Oy on tilannut vientitutkimuksen Viexpo Oy:ltä. Tutkimus valmistuu alkavan syksyn aikana, ja tulee olemaan tietynlainen viitta kohti kasvavia vientimarkkinoita. Jussi Laurilan ensimmäinen merkittävä tehtävä on toimiminen vientiprojektin vetäjänä.
- Oma designtuotteita on viety lähinnä Ruotsiin ja Saksaan, joten pohjaa viennillä on. Kuluttajille suunnatut vientituotteet ovat menneet paljolti yhteistyökumppanien kautta. Näiden lisäksi liikelahjoilla ja yritysmyynnillä vaikuttaisi olevan mahdollisuuksia etenkin Ruotsissa.
- Tavoitteena on löytää yhteistyökumppanit vientikohteissa siten, että he pystyvät myymään meidän designtuotteita sekä henkilö- ja liikelahjoja heidän haluamillaan kuoseilla, logoilla ja teksteillä, Jussi Laurila kiteyttää.
Talon työvaiheet tutuiksi
Kehityspäällikön työ on käynnistynyt tutustumisena yritykseen ja sen toimintaan. Ensimmäisessä työpisteessä tapahtuva loimien ajaminen kutomakoneelle oli periaatteessa tuttua, vaan uutta löytyi tutustakin työvaiheesta.
- On erinomainen asia, että saan perehtyä talossa tehtäviin töihin ja tutustua yrityksen henkilökuntaan. Menemme läpi kaikki työvaiheet tekijöiden kanssa. Samalla on hyvä tilaisuus tutustua henkilökuntaan lähemmin.
- Valtaosa henkilöstöstä on vähintään kasvotuttuja heidän pitkien työsuhteiden ansiosta. Hyvät työntekijät ovat yritykselle elintärkeitä, ja heistä pidetään kiinni.
- Jokipiin Pellava on siltikin sen kokoinen yritys, että yhteistyö ja sosiaalinen kanssakäyminen pitää toimia kaikkien kesken, tuotannosta markkinointiin.
Jussi Laurila sanoo, että jatkoa ajatellen hänen työlleen on merkittävää hyötyä siitä, että tuntee tuotteet ja tuotteiden valmistuksen. Tällöin pystyy asiakkaille avaamaan tarkemmin sitä, mikä on mahdollista toteuttaa ja tietää itse sen, miten työ toteutetaan. Toisaalta silloin pystyy sulkemaan pois sellaiset toiveet, joiden toteuttaminen ei ole mahdollisuuksien rajoissa.
- Monenlaisia tuotteita voimme asiakkaille tehdä. Värimaailma on lähes rajaton. Oikeastaan ainoa rajat tekevä juttu on loimi, jota on vain yhden värisenä.
Jussi Laurila on paluumuuttaja kaupungista maaseudulle. Maaseudun näkökulmasta katsottuna heitä saisi olla enemmänkin. Laurila on muutaman vuoden takainen pyöräsuunnistuksen MM-kultamitalisti. Vaikka Jussi Laurilan harjoitusmaastot vaihtuvat ja Laajavuoren penkan sijaan ajetaan Kiuaskallion rinteitä, niin harjoittelu ja kilpaileminen lajin huipputasolla jatkuvat edelleen.