Helena ja Jari-Matti Latvalan mielestä alkuperäisessä kunnossa oleva Carlos Sainzille tehty Toyota Corolla WRC -99 on yksi ralliautonäyttelyn kiinnostuksen kohteista

Helena ja Jari-Matti Latvalan mielestä alkuperäisessä kunnossa oleva Carlos Sainzille tehty Toyota Corolla WRC -99 on yksi ralliautonäyttelyn kiinnostuksen kohteista

JM-Rally -Ralliautonäyttely kokenut suuren uudistuksen

8.6.2017

Helena ja Jari-Matti Latvalan mielestä alkuperäisessä kunnossa oleva Carlos Sainzille tehty Toyota Corolla WRC -99 on yksi ralliautonäyttelyn kiinnostuksen kohteista

  • Näyttelyssä on nyt 12 aikansa huippuautoa ja paljon lajin välineistöä. Tiloja laajennettu runsaasti.

Taisto Järvinen

JM-Rally Parc Ferm´e -Ralliautonäyttelyn viides kesä avautui maanantaina Tuurissa. Latvalan näyttelyn ralliautoiluun liittyvät tuotteet sekä näyttelykiinteistön tilojen laajennus ovat melkoinen uudistus. Jari-Matti ja Jari Latvalan palkintovitriinit useine satoine pokaaleineen ovat luku sinänsä.

Jari-Matti Latvala sanoo, että ralliautoiluun liittyvää esineistöä ja autoja on vuosien, ja vuosikymmenien varrella kertynyt paljon. Autoja ja muita rallituotteita ei voi piilottaa varastojen kätköihin, joten on hyvä laittaa ne esille.

  • Näyttelyssä on nyt 11 omaa autoa ja yksi laina-auto. Tänä kesänä tulee vielä yksi auto lisää. Neljätoista autoa on ilmeisesti näyttelyn lopullinen autovahvuus. Autoja on näyttelyssä 70-, 80- ja 90-luvuilta sekä 2000-luvun alkupuolelta.
  • Näyttelyssä on mm. 70-luvun Ford Escort ja 80-luvun Audi Quattro A2 -vm 84. 90-luvun huippua ovat Mitsubishi Lancer Evo3, jota Tommi Mäkinen käytti Kreikan MM-rallissa sekä Toyota Corolla WRC -99.
  • Audi Quattrolla olen itse ajanut historic -ralleja ja Toyota Corolla WRC:llä olen rakentanut uraa Suomessa. Toiveena tietenkin on, että saisin näyttelyyn auton, jolla olen itse ajanut parhaita ralleja, Jari-Matti Latvala sanoo.

Ralliautonäyttelyssä olevat autot on viimeistelty ja fiksattu näyttelykuntoon. Tiedot autoista on tuulilasissa olevassa esitteessä. Toista vastaavaa ralliautonäyttelyä ei Suomessa ole. Toki ralliautoja on esillä Juha Kankkusen yksityisnäyttelyssä sekä Kangasalla, mutta ne ovat hieman eri konseptilla.

Uudet edustustilat

ja pokaalit esille

JM-Rally Parc Ferm´en tilat olivat alun perin noin 250 neliömetrin laajuiset. Tilat ovat laajentuneet yli kolminkertaisiksi alkuperäiseen nähden, ja ovat nyt 780 neliömetriä. Tilojen laajennuksen suunnittelun on tehnyt Helena Latvala.

  • Ralliautot ovat näyttelyn vetonauloja, mutta paljon muuta on nyt esillä. Jari-Matin ja Jarin ajovarusteet, fanituotteet ja molempien miesten palkintokokoelmat ovat mittavia. Kahviopalveluita on täydennetty, ja terasseja laajennetaan. Tarjolla on mm. pehmiksiä.
  • Täysin uutta on lasten ulkoliikennepuisto. Puistoon tulee viisi polkuautoa, liikennemerkit ja liikenneympyrä. Pääosin asvalttipintainen rata käy myös lähimetsässä.

 

Helena Latvala esittelee ralliautonäyttelytilojen yläkertaan rakennettuja edustustiloja. Vuokrattavaksi ovat tarjolla kokoustilat asianmukaisine tekniikkoineen sekä edustustason sauna. Tilat sopivat monenlaisten kokousten ja pienempien juhlatilaisuuksien järjestämiseen.

 

Toyotalla menee hyvin

Yksi suurimpia jytkyjä rallin huipputasolta oli viime syksyn Volkswagenin vetäytyminen MM-sarjasta. Epätietoisuuden aika jäi lopulta lyhyeksi Jari-Matti Latvalan osalta, kun Tommi Mäkisen johtama Toyotan uudelleen MM-sarjaan lähtevä talli tarvitsi huipputason kuljettajan.

-Aluksi Volkswagenin vetäytyminen oli shokki. Tilanne muuttui kuitenkin joulukuun alussa ihan muutaman päivän aikana. Peruselementit meillä ovat hyvät, on vain ollut meille hieman vaikeita kisoja jopa yli 2000 metrin korkeudessa.

Rallin MM-sarjaa on tähän mennessä ajettu hieman vajaa puolet, ja Jari-Matti on hyvillä mielin tuloksista, vaikka ajoi viimeksi lähes sairastupa -kunnossa.

-Ulkomailla eivät uskoneet, että Suomessa tehdään voittaja-auto, kun kuulemma on vähän ihmisiä ja vähän taitoa. Hyvänä puolena näkivät, että täällä on tilaa autoille.

-Kun kuusi osakilpailua on ajettu, olen sarjassa kolmantena. Yksi voitto on ollut huippua ja tulokastallin muita bodium -sijoja arvostetaan maailmalla. Sardinia, Puola ja Jyväskylän ”kotiralli” ovat seuraavat, joten luottamusta tulevaan on.

Periaatteessa rallin MM-sarja on nyt mielenkiintoisempi, kun ei ole ylivoimaista tallia, kuten Volkswagen lopulta oli. Hyvänä asiana Jari-Matti näkee tallin ykköskuskin paikan. ”Volkkarilla” tilanne oli erilainen.

 

 

« Takaisin