Jari-Matti Latvalan takana on kaksi Toyota Celicaa, jotka ovat Rallipajan tulevia työkohteita. Vasemmalla oleva Toyota on yksi automuseon nähtävyyksistä.

Jari-Matti Latvalan takana on kaksi Toyota Celicaa, jotka ovat Rallipajan tulevia työkohteita. Vasemmalla oleva Toyota on yksi automuseon nähtävyyksistä.

JM-Rally Parc Fermé on nyt moni-ilmeinen vauhtitalo

4.7.2019

Taisto Järvinen

Rallimuseo Tuurissa laajeni. Uusinta ovat Rallipaja ja majoitushuoneet.

Ajatus JM-Rally Parc Fermén toteuttamisesta lähti alun perin siitä, että Latvalan ralliautoja on varastoissa ympäri lähiseutua. Niinpä Tuurissa vapaana ollut myymälätila otettiin rallimuseon tyyssijaksi. Kuluvan vuosikymmenen alussa aloittaneen Rallimuseon toiminta on laajentunut reippaasti ja tilaa on tarvittu lisää.

Noin kolme vuotta sitten rakennettiin edustus- ja kokous- ja juhlatilat sekä lisätilaa museon autoille, jolloin laajennus käsitti yhteensä 550 neliömetriä uutta toimitilaa. Nyt valmistunut laajennus on pinta-alaltaan 600 neliömetriä. Uutta ovat Rallipaja, automaalaamo, neljä hotellitason majoitushuonetta, sähköautot lasten liikennepuistoon, keppihevosrata sekä 250 neliömetrin ulkovarasto.

Jari-Matti Latvala sanoo ralliautojen entisöinnin ja autojen rakentamisen olevan hänelle hyvin läheistä rallin ammattikuljettajan työn johdosta. Arvokkaita autoja on tulossa lisää museoon, joten työtilat ovat tarpeen.

  • Rallipaja on nyt lähes valmis. Työt pajassa aloitetaan elokuussa. Hienoa on, että kaikki toiminnot ovat nyt saman katon alla. Autojen osat tuodaan tänne. Korjaamotiloihin sopii neljä autoa samanaikaisesti. Korjaamotilan vieressä ovat maalaamo sekä sosiaali- ja toimistotilat.
  • Työtä ja toimintaa Rallipajaan on tulossa. Kaksi Toyota Celicaa odottaa rakentamista. Lisäksi on muita autoja, yhteensä kuusi autoa on tulossa työkohteiksi.
  • Kun ralliauto puretaan täysin, hiekkapuhalletaan, pinnat käsitellään ja rakennetaan valmiiksi, niin koko projekti vie yhdeltä asentajalta aikaa noin kahdeksan kuukautta. Työ on pitkäjänteistä, mutta onhan hyvin tehdyn työn jälki palkitsevaa, Jari-Matti kiteyttää.

Toyota on Latvalan Rallimuseon ja Rallipajan tämän hetken kärkimerkki, isännän työsuhteesta johtuen. Toyota on myös helpoin työkohde sikäli, että myös vanhempien autojen osia on saatavana, johtuen kanavista japanilaisauton suuntaan. Museossa on kuitenkin myös monien muiden merkkien ralliautoja. Rallipajalla entisöidään ja rakennetaan jatkossa myös asiakkaiden autoja.

Monipuolista palvelua

Jari-Matti Latvalan ajatus jo alun perin oli, että pelkästään ralliautojen varaan ei talon toimintoja rakenneta. Näin ollen majoitustilat ovat oleellinen osa palveluja.

  • Valmiina on yksi kahden henkilön ja kaksi yhden henkilön huonetta, yksi yhden henkilön huone tulee lisää. Huoneista on pääsy kokous-ja edustustiloihin, automuseoon ja Rallipajaan. Aamupala on tarjolla talon kahviossa ja myymälä on kahvion vieressä.
  • Perheen nuorimpia varten on lasten liikennepuisto, joka on siirretty uuteen paikkaan. Puistossa on polku- ja sähköautoja. Puiston ajoradalla on asvaltti ja sorapinnoitetta, tankkausasema sekä liikenneympyrä ja lapset voivat suorittaa ajokortin. Keppihevosrata on valmis, ja on tyttöjen suosikki.

Nyt ajetaan testejä

Rallin MM-sarjan seuraava osakilpailu on Jyväskylän Neste-ralli 1.-4.8. Oikeasta kesälomasta rallimaailman kärkikaartissa ei heinäkuussa puhuta, vaan ajetaan testejä Suomen rallia ja Saksan kisaa varten.

  • Keski-Suomen sorateitä ajatellen ajamme testejä Uuraisilla. Testejä on nyt rajattu siten, että testialueen tiet saa olla vain 10 kilomerin alueella. Lisäksi testipäiviä saa olla enintään 42, jotka jaetaan tallin kolmen kuljettajan kesken, Jari-Matti sanoo.

J-M Rally Parc Fermè

Korventie 4

63610 Tuuri

040 512 2252

« Takaisin