Jäälle ei kannata ajaa, ellei ole täysin varma sen kestävyydestä. Kuva: Ville-Veikko Heinonen/Liikenneturva
Järki mukaan ja perustaidot kuntoon moottorikelkkaillessa
22.2.2018
Hiihtolomat ja pohjoisen ajankohtaan nähden jopa ennätyskorkeat kinokset innostavat taas monia moottorikelkan sarviin. Liikenneturva muistuttaa, että kelkkaillessa on pysyttävä merkityllä reitillä ja harjoiteltava perustaidot kuntoon ennen taipaleelle lähtöä.
Talvinen sää suosii hiihtolomalaisia eri puolilla Suomea, ja moni saattaa kokeilla moottorikelkalla ajamista. Kylmiltään siihen ei pidä lähteä, sillä liikennesääntöjen lisäksi on paljon muutakin huomioitavaa. Moottorikelkka ja sen ajoympäristö poikkeavat suuresti muusta ajoneuvoliikenteestä. Ensin on harjoiteltava perustaidot kelkan käsittelemisessä kuntoon.
”Ajamiseen on valmistauduttava hyvin: pitää tutustua kelkkaan ja tarkastaa ajovarustus sekä säätilanne. Ajaessa on jätettävä keli- ja pelivaraa. Itsestään selvää pitää olla myös se, että kypärä on kunnolla päässä eikä päihtyneenä ajeta”, kertaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Petri Niska Rovaniemeltä.
Useimmat ihmishengen vaativista moottorikelkkaturmista sattuvat jääalueilla, ja yleisin kuolinsyy on hukkuminen. Varsinaisilla reiteillä yleisin syy onnettomuuteen on suistuminen reitiltä ja törmääminen esteeseen. Kelkan hallinta voi tuntua helpolta, jolloin kuljettajalle saattaa tulla vääränlainen turvallisuuden tunne.
”Talvinen maasto voi ajoalustana näyttää petollisen vaarattomalta. Esimerkiksi jäällä olevia epätasaisuuksia, railoja ja muita esteitä on vaikea havaita yhtenäisestä lumipeitteestä. Oikean tilannenopeuden valinta on erittäin tärkeää”, Niska sanoo.
Kunnioita luontoa
Moottorikelkkaillessa liikutaan merkityillä reiteillä tai niiden ulkopuolella maanomistajan luvalla. Myös jääpeitteisellä vesialueella saa ajaa. Umpilumen kelkkailuun tarkoitettuja alueita on tällä hetkellä vähän, vaikka useat kelkat ovat rakennettu siten, että niillä pystyy etenemään myös umpilumessa. Tämä houkuttaa monia poikkeamaan reiteiltä.
”Usein maastoon mennään ilman lupia, kelkkaillaan umpilumella väärässä paikassa ja samalla tuhotaan esimerkiksi vastaistutettuja taimikkoja. Tielläkään ei saa ajaa kuin poikkeustapauksissa, mutta silti kelkkoja näkyy liian usein tiealueilla. Myös kevyen liikenteen väylällä ajaminen on kiellettyä. Merkityllä reitillä on pysyttävä”, muistuttaa Niska.