Heinäkuun Vaasan vierailulla DC-kolmosen matkasta vastasivat ohjaaja Mikko Jägerholm, purseri Nina Merisalo-Reunanan, pääohjaaja Petri Munukka ja mekaanikko Heikki Ylikorpi.
Ilmojen veteraanille tulossa tasakymmenten juhlat
28.7.2021
Kun syntymäpäivä osuu vuoden 1942 jouluaatolle, täytyy tapahtumassa olla jotakin erityistä, mikä muistuttaa syntymästä vielä tänäkin päivänä.
Tuona päivänä 1942 valmistui Douglas DC-3 -lentokone, joka Suomeen tuotuna vuonna 1948 sai tunnuksen OH-LCH. Nykyään tuo DC-yhdistyksen ylläpitämä ilmojen veteraani on Suomen ainoa lentokelpoinen DC-3. Lentotunteja veteraanilla on mittarissa jo liki 35 000, ja matka jatkuu ilmojen halki kohti ensi vuotta, jolloin kyseinen ilma-alus tulee 80 vuoden ikään.
Douglas DC-3 lentokonetta liikuttaa kaksi 1 200 -hevosvoimaista Pratt & Whitney -tähtimoottoria. Matkalentokorkeus ”työvuosina” oli alle 3 000 metriä, mutta nykyään historiallista ilma-alusta lennetään yhdistyksen jäsenlennoilla 300 metrin korkeudella. Lennoista vastaa 3-4 hengen miehistö ja matkustajia mahtuu mukaan 19 henkilöä. Paineistamattoman koneen matkanopeus on 274 km/h.
Talkootyöllä taivaalle
Ilmojen veteraanin vuoden kiertoon kuuluvat talviajan huollot ja kunnostukset, sekä kesäkauden jäsenlennot. Talvihuollot tehdään Vaasan lentokentän huoltohallissa ja kesät operoidaan nykyään Helsinki Vantaan lentokentältä. Helsingistä lennetään kesän aikana eri puolille Suomea.
-Koneen ylläpito lentokuntoisena vaatii valtavan määrän työtä. Yhtä lentotuntia kohden yhdistyksen jäsenet tekevät 30 tuntia palkatonta talkootyötä. Myös kaikki lennoista vastaavat DC-3 koulutuksen saaneet lentäjät, mekaanikot ja muu väki tekevät talkootyötä, sanoo yksi yhdistyksen pursereista, Nina Merisalo-Reunanen.
Vielä 1960-luvulla maailman yleisimpänä matkustajakoneena palvellut DC-3 on vieläkin käyttövarma ilma-alus. Maailmalla lentää edelleen 200 DC-3 -konetta tai sen rinnakkaismalleja C-47 ja C-53.
Bensarahat jäseniltä
Lentotoiminta OH-LCH koneella ei olisi mahdollista ilman DC-yhdistyksen jäseniä. Jäsenmaksuilla yhdistys kattaa kesäkauden lentotoiminnasta kertyvät kulut.
-Sellainen 25 - 30 minuutin lento kuluttaa polttoainetta noin 200 litraa. Ennen moottorien käynnistystä potkurin lapoja pyöritetään käsivoimin 14 kierrosta. Sillä varmistetaan, että moottoreissa kiertää öljy heti kun ne käynnistetään. Moottorit ovat hyvässä kunnossa. Puolen tunnin lennon öljynkulutus on niin pieni, että sitä ei voi edes mitata, valaisee koneen kokkolalainen mekaanikko Heikki Ylikorpi.
Kuluvan kesän aikana ilmojen veteraani lentää vielä useita lentoja, ennen kuin se siirtyy talveksi Vaasan, jossa kone huolletaan tulevaa juhlavuotta varten.
Teksti ja kuvat: JiiVee Korpela