1)	Ei se mitään haittaa vaikka kisalaite vähän savuttaa, tuumi Roadsport-luokassa pitkään kilpaillut Mikko Nummisto Escortin kabiinissa. (Kuva: JiiVee Korpela)

1) Ei se mitään haittaa vaikka kisalaite vähän savuttaa, tuumi Roadsport-luokassa pitkään kilpaillut Mikko Nummisto Escortin kabiinissa. (Kuva: JiiVee Korpela)

Historic Race -ratakisoissa ei kypärä kiristä

6.7.2017

1) Ei se mitään haittaa vaikka kisalaite vähän savuttaa, tuumi Roadsport-luokassa pitkään kilpaillut Mikko Nummisto Escortin kabiinissa. (Kuva: JiiVee Korpela)

Historic Race -ratakisoissa ei kypärä kiristä

 

Suomen suosituimmaksi ratasarjaksi kasvaneella Historic Race ratasarjalla menee hyvin. Vuonna 1990 perustettu Historic Race Finland järjesti ensimmäisinä vuosinaan kerhokilpailuja. Hyvin pian kerhokilpailut muuttuivat kansallisiksi kalenterikilpailuiksi. Tälle vuosituhannelle tullessa kilpailijamäärät alkoivat kasvaa nopeassa tahdissa. Nykyään kisaviikonloput keräävät moottoriradoille säännöllisesti pitkälti toistasataa kilpailijaa.

  Alkuvuosina Historic-sarjan ratakisoissa 1960-luvun autoilla kilpailivat hyvin usein sellaiset kuljettajat jotka olivat kiertäneet ratoja jo kyseisellä vuosikymmenellä. Ikämiehiä on edelleen mukana kahinoissa, mutta nuorempien kuljettajien määrä kasvaa jatkuvasti. Varsinaisten Historic-luokkien lisäksi sarjassa mukana olevat Roadsportit, Locostit, Mini tonnit ja muut luokat houkuttelevat mukaan uusia ratakuskeja.

 

Botniaringiltä…

  Kuluvan kauden Historic Race -sarjassa on ajettu kaksi kisaviikonloppua. Viimeisin niistä päästeltiin Jurvan Botniarigillä. Tunnelma liki helteisellä radalla oli letkeä, vaikka sarjapisteistä oteltiin täysillä ja tosissaan. Mustasaarelaisen Jan-Erik Saarelan Opel Manta temppuili molemmissa starteissa, mutta kilpaa mies veti ruutulipulle saakka.

  -Ensimmäisessä lähdössä ilmanpuhdistajan kiinnityksestä irtosi pultti ja mutteri. Kamat menivät kaasuttajasta sisään. Onneksi koneeseen ei tullut vahinkoa, mutta kaasuläppä vastasi pyyntöihin vain pätkittäin, Saarela kirkasti.

  Toisessa finaalissa tuli toisenlaisia ongelmia.

  -Nyt olisi ollut maisti päällä ajaa vaikka koko erän ykköspaikasta. Vaihdelaatikko alkoi kuitenkin vedellä viimeisiään. Ei auttanut muuta kuin tyytyä pelkkään luokkavoittoon.

  Koskenkorvan Jari Matalamäki lunasti aika-ajossa Roadsport-luokkansa paalupaikan, mutta kisassa puuttuivat paukut.

  -Ei vaan enää kulkenut. Tuossa se vika näkyy. Kansipahvi on puhki kolmos- ja nelospytyn välistä. Nyt pitää lähteä pajalle tekemään koneremonttia, valaisi kisan neljänneksi kurvaillut Matalamäki.

  Toisessa startissa Matalamäen Escort puutui viivalle. Takaa-ajo tuotti luokan kolmannen sijan ja luokan nopeimman kierrosajan.

      

…Ahvenistolle

  Botniaringillä oli paljon myös niitä, jotka päästelivät viikonloppuna puhtaat kaksi finaalia. Heitä kaikkia, kuten myös Saarelan ja Matalamäen kaltaisia ”viikonlopun ruuvaajia” odottaa elokuun loppupuolella Historic-sarjan kauden päätapahtuma Ahveniston Historic Grand Race.

  Hämeenlinnan Ahveniston moottorirata tulee tänä vuonna 50-vuoden ikään. Siellä on jo aiemmin tällä kaudella kurvailtu radan juhlakilpailuja. Ahveniston Historic Grand Race on kuitenkin se alkuperäisin kahina, sillä sen tapahtuman kalustossa on mukana oikean ajan henkeä.

 

                                                                              Teksti ja kuvat: JiiVee Korpela

« Takaisin