Vasta kauden loppumetreillä auton täyteen iskuun saanut Lasse Hirvijärvi kurvasi rallisprintin senioreiden Suomi Cup -sarjan pronssia.

Vasta kauden loppumetreillä auton täyteen iskuun saanut Lasse Hirvijärvi kurvasi rallisprintin senioreiden Suomi Cup -sarjan pronssia.

Hirvijärvi sinnitteli rallisprinteistä senioriluokan pronssimitalin

10.11.2016

Hirvijärvi sinnitteli rallisprinteistä senioriluokan pronssimitalin

 

Autourheilun kahinoissa jo 36 vuotta mukana ollut seinäjokelainen Lasse Hirvijärvi on haalinut vuosien varrella lukemattoman määrän palkintopallin sijoituksia. Arvometallia on ralleista, radalta ja rallisprinteistä. Tavaraa on kertynyt niin kuljettajan kuin kakkoskuljettajankin rooleista. Päättyneen kauden pronssimitali rallisprintistä on Hirvijärven mielestä panostukseen nähden vaatimaton saavutus.

  Hirvijärven kausi rallin F-sarjan puolella käynnistyi talvella lupaavasti, mutta myöhemmät vastoinkäymiset jättivät käteen rallisarjan senioriluokan seitsemännen sijan. Asfaltilla kurvailtava rallisprintin Future Cup jäi seinäjokelaiselta torsoksi auton alustaongelmien vuoksi. Rallisprintin SM-sarjan senioreiden Suomi cup -luokassa Hirvijärvi päästeli 2-4 sijoitusten haarukkaan. Ne sijat toivat sarjasta pronssin arvoisen sijoituksen.

  -Ahkerasti oltiin tien päällä. Kisoja tuli kauden aikana koluttua yhteensä 29. Seitsemän kertaa olin kolmas ja neljästi toinen. Kolme kisaa päättyi johtopaikalta keskeytykseen. Voitot jäivät puuttumaan ja se on pettymys kauden panostuksiin nähden, Hirvijärvi sanoo.

  Vertauksena Hirvijärvi heittää parin vuoden takaisen saldon. Silloin kertyi 32 kilpailua ja niistä 52 palkintoa. Rallin F-cupista lähti senioreiden kirkkain mitali ja Future Cupin senioreista napsahti luokkavoitto.

 

Juhlavuoden väreissä

  Hirvijärven kisapirssi, BMW M3, on ulkonäkönsä ansiosta erottunut kaikista muista sarjoissa mukana olleista laitteista. Auton mustassa kuljettajan puoleisessa kyljessä seisoo kyljen peittävä mainosteksti Monroe. Vastaavasti valkoinen kartturin kylki peittyy Walkerin tekstiin.

  -Auto rakennettiin kesäkautta varten täysin uusiksi. Tekniikkaa uusittiin paljon. Moottorit Bemarissa ovat aina olleet tehokkaita, mutta nyt tuli pellin alle enemmän tehoa kuin koskaan, 352 hevosvoimaa, Hirvijärvi avaa.

  -Bemarin ilmeeseen satsattiin paljon. Kaksivärinen korin maalaus tuli kolme kertaa kalliimmaksi kuin tavallinen auton maalaus. Bemarin väritys valittiin pääsponsoreiden mukaan. Kuljettajan puolella kylkeä peittävä Monroe tuotenimi viettää tänä vuonna satavuotisjuhlia.

  Kesäkaudelle lähdettäessä Hirvijärvi odotti täydestä syystä ihan jotakin muuta kuin ”vain” rallisprintin pronssimitalia.

  -Ensimmäisessä asfalttirallisprintissä auto yliohjasi järkyttävän paljon ja tulos oli sen mukainen. Syytä auton yliohjaamiseen ei saatu loppuun saakka selvitettyä kesän asfalttikisojen aikana. Juuri asfaltilla alustan ongelmat korostuvat. Siksi asfalttikisat menivät pahasti pieleen.

  Syksyn viimeisessä, soralla päästellyssä rallisprintissä Bemarin alustassa olivat napsut kohdillaan.

  -Auto oli älyttömän helppo ajaa. En vain tohtinut vetää niin kovaa kuin sillä olisi voinut mennä. Koko kauden vaivannut auton käytös tuli takaraivosta turhina jarrutteluina. Oli kuitenkin hienoa huomata, että kyllä äijä vielä pysyy mukana kun auto toimittaa täysillä.

 

  Myyntimiehenä Suomen valtateitä miljoonia kilometrejä matkannut Hirvijärvi kurvasi ensimmäisen kisansa talvella 1980 Mesikämmen rallissa. Auto oli tuolloin Fiat 850. Päättyneen kauden pronssimitali BMW M3:lla oli yksi rasti miehen kilpauralla. Tarina jatkuu tulevilla kausilla.

 

 Teksti ja kuva: JiiVee Korpela

« Takaisin