Kun Haybusa-Escortista otetaan irti kaikki ilo, nousee tukka pystyyn muiltakin kun kuljettajalta, vakuuttaa jurvalainen Joni Hiipakka. (Kuva: JiiVee Korpela)

Kun Haybusa-Escortista otetaan irti kaikki ilo, nousee tukka pystyyn muiltakin kun kuljettajalta, vakuuttaa jurvalainen Joni Hiipakka. (Kuva: JiiVee Korpela)

Hayabusan turbosydän pelasti Escortin takaisin elävien kirjoihin

6.4.2017

Hayabusan turbosydän pelasti Escortin takaisin elävien kirjoihin

 

Jurvassa nykyään uutta pirteää elämää aloitteleva 1970-luvulta peräisin oleva Escort MK1 oli muutama vuosi sitten päätymässä autojen saattohoitoon. Moottoripyörillä kiihdytyskisoja ajanut ja myöhemmin ralliteille siirtynyt Joni Hiipakka pelasti vanhuksen elävien kirjoihin.

  Kahden vuoden työrupeaman jälkeen auto on jälleen tieliikenteeseen katsastettu, mutta ei mikään ihan tavallinen Escort. Auto on tiettävästi telluksen ainoa turbolla höystetty, Suzuki Hayabusa gen1 -koneella liikkuva Escort.

  -Ajoin kaudella 2008 moottoripyörien kiihdytyskisoja. Silloin ajattelin joskus kokeilla moottoripyörien hienoa tekniikkaa autoissa. Kolme vuotta sitten rallitouhujen tiimikaverini Juha-Mikael Hannula hankki alun perin jokamiesluokkaan rakennetun Escortin. ”Maikkeli” ajoi sillä 400 metriä ja sitten kone poksahti. Ostin siitä auton ja päätin toteuttaa unelman Hayabusa-Escortista, Hiipakka avasi taustoja.

  -Olen auton valmistumisen jälkeen olen saanut jonkin verran palautetta, jossa minua on moitittu alkuperäisen auton pilaamisesta. Kun olen kertonut auton taustat ja sen mitenkä rakentaminen on toteutettu, ovat mielipiteet muuttuneet positiivisiksi.

 

Liukas laite

  Tavallisen tossukuluttajan yleisin kysymys kilpa-auton kohdalla lienee; mitä siinä on heppoja ja paljonko se kulkee? Hiipakan Escortin kohdalla vastaus on 363 hevosvoimaa ja vauhtia 204 km/t. Pienellä kutittelulla tehot saadaan yli 450 hevosvoiman. Vertailuna 1970-luvulla rajun rallipelin maineessa ollut Escort BDA liikkui karvan yli 250 pollen tehoissa.

  -Näin se usein menee. Numeroilla esitetään, mutta se on väännöillä kun ajetaan. Auto ei ole vielä ihan sellainen kuin haluan, mutta voin vakuuttaa, että se on hieno peli ajaa. Kun kelloon tulee 6 000 kierrosta, niin silloin laite oikeasti etenee. Laatikko nielee numerot hienosti ja kun isolla pykälällä kello näyttää 10 000, alkaa tukka nousta pystyyn, Hiipakka innostuu.

  -Vastoin kuin moni kuvittelee, kone antaa kilpailutilanteessa tosi laajan käyttöalueen. Harvassa rata- tai ralliautossa se on 4 000 kierroksen haarukassa.

  Hiipakan lisäksi Escortin teknisestä toteutuksesta on vastannut autoalan ammattilainen Juha Mäkisaari, jolla on pitkä kokemus kiihdytysautojen rakentamisesta.

  -Moottori tuli nurmolaiselta Roadsport-kisoja ajaneelta Ari Alaselta. Olemme täällä toteuttaneet turbon ja moottorin ohjauksen asennukset. Moottorin ja voimansiirron sovittelussa, sekä monien muiden yksityiskohtien ”fiilaamisessa” on mukana Mäkisaaren erikoisosaaminen. Minä olen päättänyt, kuinka ja mitä tehdään ja millä budjetilla.

 

Sorasirkukseen…

  Päättyneen talven aikana valmistunut soraohjus ei ole vielä päässyt oikeaan elementtiinsä. Yhden rallin Hiipakka ehti ajaa talvella, mutta kehnot olosuhteet vesittivät nautiskelun.

  -Ei sitä keikkaa oikein voinut rallin ajamiseksi sanoa. Tämä auto vaatii alleen hyväpintaisen soratien. Ajoin Escortilla, silloin kuin se oli vielä raakile, yhden etuautokeikan Laihian asfalttirallisprintissä. Vaikka yleisö piti näkemästään, minä en syttynyt asfalttikisoihin.

  Hiipakan ajot ralleissa ovat aina olleet yleisön mieleen. Sitä on ollut myös viime talvena ”tuubiin” ladattu video Escortin esiintymisestä piikkipyörillä. Rainaa on katsottu yli 760 000 kertaa. Kiinnostus on Euroopan lisäksi ollut kovaa aina Uutta-Seelantia myöten. Hiipakka on saanut vastailla yhteen jos toiseenkin viestiin, jossa on kyselty auton tekniikasta ja toteutuksesta. Se puoli kun on paljon muutakin kuin vain tehot ja huippunopeus.

  Ne tapahtumat missä Hiipakka voi tulisella Escortillaan kilpailla ovat vähissä. Hiipakka ja moni muu vastaavien pirssien rakentaja toivoo päättäjien myönteistä suhtautumista erikoisautoihin. Tarvitaan vain pientä sääntöjen virittelyä, joissa Hauabusa-Escortin tapaiset laitteet kilpailisivat omassa luokassaan.

 

Teksti: JiiVee Korpela

« Takaisin