Vuoden 2018 Fat Boy on näyttävä ja moderni kokonaisuus, joka todellakin kannattaa koeajaa.
Harley-Davidson koki suurimmat uudistukset 115 vuoden historiassaan
5.10.2017
Harley-Davidson koki suurimmat uudistukset 115 vuoden historiassaan
Teksti ja kuva: Jussi Mustikkamaa
Vuoden 2018 Harley-Davidsonin uudistuneet kahdeksan Softail-mallin customia sisältävät Harrikan 115 vuoden historian suurimmat tekniset muutokset. Harley-Davidson on tullut uudelle vuosituhannelle, sillä parannuksia on tullut runkoon kevennyksen kautta, ja moottoripyörän ajoergonomia on entistä parempi.
Moottorikoon vaihtoehtoja Softail-malleissa ovat 107- tai 114-kuutiotuumaiset vääntävät koneet. Vääntöä 107-kuutiotuumaisessa koneessa on 145 newtonia ja 114-kuutiotuumainen vääntää puolestaan 160 newtonin voimin eli tuttu Harrikan voimantunne on näissä uusissa Milwaukee Eight-koneella varustetuissa moottoripyörissä mukana. Vääntöä löytyy jo matalilla kierroksilla, joten vaihteiston kanssa ei tarvitse välttämättä olla koko ajan tekemisissä, ei kaupunkiajossa eikä mutkateillä.
Vuoden 2018 custom-valikoimasta jäi kokonaan pois perinteinen Dyna-mallisto eli nyt isoissa matkacustomeissa edetään Softailin voimin.
Uutta on myös helposti rullalla pikasäädettävä iskunvaimennuksen jäykkyys, joka ominaisuus on myös täysin uutta Softail-mallin pyörissä.
- Nyt iskunvaimennus-jousipaketti on yhdessä kokonaisuudessa takahaarukan yläpuolella, Moto-Seinäjoen ajoneuvomyyjä Marko Ristiluoma kertoo.
Ristiluoman mukaan uudistunut Softail-mallisto on niin erilainen ajaa kuin aikaisemmat vuosimallit, että nyt kannattaa moderni ja nautinnollinen matkacustom käydä koeajamassa.
Miellyttää kokeneita Harrikkakuskeja
Seinäjokelainen Harley-Davidson harrastaja Kari Olli varasi koeajon Moto-Seinäjoen nettisivujen kautta Harrikan omilta sivuilta. Koeajossa oli vuoden 2018 tyylikäs Fat Boy.
- Hieno paketti oli tämä uusi Fat Boy. Helppo käsitellä ja tuntui, että menohaluja piisasi enemmän kuin Suomen tielainsäädäntö antaa periksi, Olli totesi heti syksyisen koeajolenkin jälkeen.
Kokenut Harrikka-harrastaja saattaisi tehdasvarustellun Fat Boyn ottaa pieneen modifiointiin, mutta sehän on lähes itsestään selvä asia se, sillä jokainen Harrikka muodostuu ajan myötä omaksi yksilökseen.
- Uusi malli on jonkin aikaa ollut kiikarissa, Touring-mallin matkapyörä ehkä, mutta kyllä Fat Boy on erittäin hyvä vaihtoehto sellaiselle, Kari Olli toteaa.
Varsinkin Keski-Euroopan moottoriteillä uudistunut Milwaukee Eight-kone antaisi tarvittavan suuren matkanopeuden.
- Näihin uuden vuosikerran pyöriin on tullut paljon parannuksia juuri jousituksen ja muun tekniikan osalla. Etenkin Fat Boyn osalla huomaa, että painoa on pyörästä saatu pois, ja se tuntuu ajossa ketterältä, Olli sanoo.