1)	Pertti Minetin rakentama Olio-Fiat on replica vuoden 1977 Korsikan MM-rallin voittaja autosta.

1) Pertti Minetin rakentama Olio-Fiat on replica vuoden 1977 Korsikan MM-rallin voittaja autosta.

Fabbrica Italiana Automobili suoraan Vilppulasta

3.5.2023

Italialaiset sukujuuret omaava Pertti Minetti hankki ensimmäisen autonsa vuonna 1981. Auto oli tietenkin ”samaa sukua”, eli italialainen vuoden 1977 mallia oleva Fiat 131 Mirafiori. Nyt 42 vuotta myöhemmin Vilppulaan kotiutunut Minetti kurvailee samanlaisella italiaanolla, mutta parhaaseen, Pertin vaimon mielestä pahimpaan aikaan, Mirafiori-autoja oli pariskunnan tontilla 14 kappaletta.

  -Ensimmäinen Mirafiori oli ostaessani 1,3-litraisella koneella. Pieni mylly ei kauan autossa vanhentunut, kun kone vaihtui 2-litraiseksi. Sillä tiellä ollaan edelleen. Mirafiori on vuosien aikana tullut tutuksi jokaisesta nurkasta ja nippelistä.

  -Kokonaisia autoja olen hankkinut yli 20 erikuntoista laitetta. Osa niistä on purettu varaosiksi ja joitakin osia on myyty eteenpäin. Kuusi Mirafioria on purettu paloiksi ja rakennettu replicaksi vastaamaan aikakausiensa ralliversioita, Minetti kertoo.

  Yksi poikkeus ralliautojen kokoelmiin tuli leimalta viime viikolla. Auto on tietenkin Mirafiori, mutta farmarimallinen rallitiimin huoltoautoksi valmistunut Olio-Fiat.

  -Hankimme auton viime vuoden toukokuussa Retu Kivinen -mallisena laitteena, eli siinä ei ollut lainkaan pohjaa. Poikani teki auton kanssa suurimmat työt. Pelkkään korin hitsaamiseen meni aikaa reilut 250 tuntia. Auto oli hyvä kisällinnäyte pojalta, joka on ottamassa enemmän vastuuta entisöintihommista.

Abarthin virittämät ralliautot

  Fiat 131 Mirafiori Abarth saavutti vankkaa menestystä Euroopan ralliareenoilla 1970-luvulla ja 1980-luvun alkupuolella. Abarthin virittämiä ralliautoja valmistui 50 kappaletta. Suomalaisittain tunnetuin Mirafiori Abarthia ralliteillä käskenyt on Markku Alen. Juuri näistä rallien yleiskilpailujen voittaja-autoista Minetti on rakentanut näköiskopiota eli replicoita.

  -Replicoista voi jokainen olla mitä mieltä tahansa. Tosi on kuitenkin se, että Abarthilta vuokratut autot menivät käyttäjiltä takaisin omistajille käyttösopimuksen päätyttyä. Yhtäkään aitoa Fiat 131 Abarthia Suomessa ei ole. Replicoissa jälkipolvi näkee, millaisia oman aikakautensa ralliautot olivat. Se kuinka lähellä replica on alkuperäistä Abarth-versiota, riippuu lompakon paksuudesta, Minetti valaisee.

  Viimeisin Minetin rakentama Fiat 131 Abarth on Markku Alenin vuoden 1978 Portugalin MM-rallin voittaja-auton kopio. Autoa kutsutaan myös Alitalia Fiatiksi. Edellinen Minetin pajalla valmistunut Abarth oli kopio ranskalaisen Bernard Darnichen Olio-Fiatiksi kutsutusta vuoden 1977 Korsikan rallin voittaja-autosta.

  Minetin kalustot ovat rallifanien kiinnostuksen kohde monissa tapahtumissa. Seuraavan kerran vilppulalaisen Abarth-kalusto esiintyy Lahden Classic Motorshow -näyttelyssä toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna.

 

                                                                              Teksti ja kuvat: JiiVee Korpela

« Takaisin