Mikael Hannula, Kimmo Peltola ja nopea Bemari on alan ammattipiireissä nostettu F-rallinsarjan B-junnujen kuumimpaan kärkeen.
Mikael Hannulan vauhdin mittari löytyy omasta tiimistä
5.1.2017
F-Rallisarja käynnistyy Limingalla
Mikael Hannulan vauhdin mittari löytyy omasta tiimistä
Läntisen Suomen vähäisistä lumista huolimatta reilun viikon kuluttua kurvaillaan Valtakunnan kauden ensimmäinen talviralli Limingan maisemissa lähellä Oulua. Kilpailu on F-Rallisarjan kauden ensimmäinen osakilpailua.
Viime vuonna kartturin penkiltä kuskin paikalle vaihtanut jurvalainen Mikael Hannula on alan piireissä rankattu Limingan rallin B-junnujen kuumimpaan kärkeen. Hannula itse mietti pari viikkoa ennen kisaa, mikä on oikea vauhdinjako kauden avaukseen.
Menneen joulukuun viimeisellä viikolla lämpömittari ulkona heiluu reilusti plussan puolella kun jurvalaisen Dragon Racingin hallilla viimeistellään kisakuntoon kahta BMW M3 -kisapirssiä.
-Kovaa tekisi jo mieli päästää vetämään talvikelien treenejä, mutta minkäs teet kun kelit on tällaiset. Pitäisi lähteä satojen kilometrien päähän, että löytyisi talviset olosuhteet. Parempi on nyt tyytyä tähän. Istua Bemarissa ja sovitella rattia käteen, Hannula virnistää.
Viime kaudella Hannulaa palvelleen Bemarin tekniikka on käyty läpi huolella ja ulkopinta on saanut uuden ilmeen.
-Auto kyllä vastaa vaikka minkälaisiin haasteisiin. Reilun 350 hevosvoiman tehot riittävät takuulla. Ensimmäinen kisa tulee kuitenkin olemaan vaikea kun treenejä ei ole päästy ajamaan. Järki päässä pitää lähteä matkaan. Muuten voi loppua ranteet kesken kisan.
Hannulan konttoripäällikkönä toimii jurvalainen Kimmo Peltola, joka on vuosien ajan touhunnut Hannulan ja Joni Hiipakan yhteisessä tiimissä.
Debyyttikausi opetti
Hannula haki parin vuoden ajan rallikokemusta jurvalaisen Joni Hiipakan kartturin tontilta. Viime vuonna Hannulalla oli tarkoitus kurvailla harjoitusmielessä parit rallit. Toisin kuitenkin kävi.
-Ruokahalu kasvoi syödessä. Jo talvelle kertyi kolme kilpailua vaihtelevalla menestyksellä. Tekniikka vähän temppuili, mutta kun vauhti näytti riittävän mukavasti, kesäkisoihin lähdettiin intoa täynnä. Seinäjoki Ralli vahvisti itseluottamusta. Sieltä napsahti B-junnujen voitto.
Seuraavissa kahdessa kisassa, Tervakoskella ja Laihialla kisapirssi lipsahti mätipuoli ylöspäin. Ruttuinen ja rapainen Bemari koitteli Hannulan huumorintajua.
-Jälkimmäisen kaadon jälkeen tulin sanoneeksi, että eiköhän se ollut nyt tässä. Se ajatus ei kuitenkaan kauaa päätä vaivannut, kun tiimin huoltoporukka innostui talkoisiin. Parin viikon päästä olin taas viivalla, silloin rallisprintin SM-sarjan päätöskisassa Anjalankoskella.
-Kausi opetti monta asiaa. Tärkein on varmasti se, että pitää malttaa ajaa oman kokemuksen ja taitojen mukaan. Enää ei saa tulla sellaisia elämyksiä kuin Laihian rallisprintissä. Siellä ensimmäiset kurvit menivät mahtavasti kaasu pohjassa. Silloin pintaan nousi tunne, että loppukin menee samalla vauhdilla. Ei mennyt. Tuli pieni virhe ja sitten kaatui.
Hannula ja Peltola aikovat viedä kauden F-rallisarjan läpi vauhtia kehittäen ja selvällä tulostavoitteella.
-Kun lähdin Joni Hiipakan kartturiksi, tavoitteeksi oli asetettu F-Cupin B-junnujen voitto. Se tavoite jäi saavuttamatta. Nyt lähdemme Kimmon kanssa ajamaan tuota tavoitetta maaliin saakka. Joni ajaa sarjassa yleisen luokan puolella. Siinä on päänahka jota lähdemme metsästämään. Pitää vain edetä järki päässä ja auto ojien välissä, Hannula naulaa.
F-Rallisarjan käynnistävä Neste Revonlahti Ralli kurvaillaan kuluvan tammikuun 14. päivänä Limingan ympäristössä. Sarjassa päästellään kauden aikana kuusi osakilpailua, kolme talvella ja loput sorateillä kesän aikana.
Teksti ja kuva: JiiVee Korpela