Imatralla ajettu viimeinen SM-osakilpailu ja PM-kilpailu toivat Timo Kiikalle (vas.) ja Pasi Vuorelalle menestystä.Kuvaaja Heimo Hellsten

Imatralla ajettu viimeinen SM-osakilpailu ja PM-kilpailu toivat Timo Kiikalle (vas.) ja Pasi Vuorelalle menestystä.Kuvaaja Heimo Hellsten

Eteläpohjanmaalle menestystä vesijetteilyssä

31.8.2017

Imatralla ajettu viimeinen SM-osakilpailu ja PM-kilpailu toivat Timo Kiikalle (vas.) ja Pasi Vuorelalle menestystä.Kuvaaja Heimo Hellsten

Seinäjokelaiset Timo Kiikka ja Pasi Vuorela toivat menestystä kuluneella kaudella vesijettien SM-sarjassa, kun he molemmat voittivat omien luokkiensa suomenmestaruudet. Kolme osakilpailua kattanut SM-sarja päättyi elokuun puolessa välissä Imatralla ajettuihin kilpailuihin. Kiikka voitti suomenmestaruuden istuttavien vesijettien Runabout GP2-luokassa ja Vuorela puolestaan mestaruuden Runabout GP4-luokassa. Myös kansainvälistä menestystä saatiin, kun Vuorela voitti luokkansa pohjoismaiden mestaruuden ja Kiikka sijoittui luokkansa hopealle.

Laji haasteiden jälkeen uuteen nousuun

Vielä monelle tuntemattomassa lajissa on kilpailtu Suomessa jo 1990-luvun alusta lähtien. Alkutaipaleella lajin parissa oli Suomessa satoja harrastajia. 2000-luvun puolessa välissä valmistajat alkoivat kehittää laitteita ja myös harrastuskustannukset sen myötä nousivat. Kilpailutoiminta koki osallistujakadon. Viimeisten kolmen vuoden aikana vesijetteilyn pariin on kuitenkin saatu runsaasti uusia harrastajia ja sen myötä myös kilpailutoiminta on lähtenyt uudelleen nousuun. Aktiivisia kilpailukuljettajia vesijetteilyn eri luokissa on tällä hetkellä Suomessa noin 50.

  • Markkinoille on saatu järkevänhintaisia vesijettejä, joilla pääsee lajissa hyvin alkuun. Lisäksi vesijetit ovat kehittyneet tekniikaltaan, muuttuneet paljon äänettömämmiksi ja näin ollen ajatus kovaäänisestä lelusta on muuttunut, kertoo Kiikka.

Kiikka ja Vuorela toivovatkin, että harrastajia saataisiin lisää tulevina vuosina.

  • Tottakai toivomme lajitovereita lisää etenkin etelä-pohjanmaan alueelta. Toiveenamme on saada kilpailut myös tänne alueelle kenties jo ensi kesänä. Onhan täällä aikaisempina vuosina jo ajettukin Lappajärvellä ja Alajärvellä, Kiikka summaa.

Kilpailutoimintaa mukaan helposti lajiliiton kautta

Ratakilpailu koostuu kolmesta startista, joihin lähdetään yhteislähdöllä lähtöritsan takaa. Poijuista rakennuttu rata kierretään jokaisessa erässä noin 10-15 kertaa riippuen radan pituudesta. Kunkin lähdön maaliintulojärjestys on pisteytetty ja kilpailun voittaa kaikkien kolmen startin yhteenlasketuista pisteistä eniten niitä kerännyt. Istuttavilla vesijeteillä on omat luokat (runabout) ja seisten ajettavilla on omat luokat (ski). Luokka löytyy siis kaikille kuljettajille, ikään, sukupuoleen tai ajokilometreihin katsomatta.

Vesijeteillä kilpailemisesta kiinnostuneille lajiin tutustuminen onnistuu helposti käymällä Suomen JetSport liiton nettisivuilla (www.sjsl.fi). Suomen JetSport liitto on Suomessa lajin kattojärjestö ja vastaa kilpailutoiminnasta sekä lajin ylläpidosta. Liiton sivuilta löytyy tietoa lajista, säännöistä ja tulevista tapahtumista. Viime vuosina liitto on panostanut paljon leireihin sekä keväällä että syksyllä. Leirien tarkoitus koota yhteen kaikki lajista kiinnostuneet uudet ja vanhat vesijetteilijät ja opastaa lajiin mukaan mahdollisimman helposti.

« Takaisin