Ajoneuvon pituus vaikuttaa niin ohittamiseen kuin risteysajoonkin. Kuva: Ville-Veikko Heinonen/Liikenneturva.

Ajoneuvon pituus vaikuttaa niin ohittamiseen kuin risteysajoonkin. Kuva: Ville-Veikko Heinonen/Liikenneturva.

Erikoispitkät ajoneuvoyhdistelmät vaativat erityishuomiota

24.1.2019

21.1.2019 voimaan astunut asetus kasvattaa ajoneuvoyhdistelmän maksimipituuden 34,5 metriin. Liikenneturva muistuttaa, että pitkät ajoneuvoyhdistelmät ovat uusi ilmiö, joka voi tien päällä aiheuttaa yllätyksiä. Muutos kannattaa tiedostaa, ja varautua siihen ennakoimalla. Lähes kymmenen metrin lisä pituuteen vaikuttaa esimerkiksi ohittamisen vaatimaan tilaan ja aikaan sekä risteysajoon.

Euroopan maista ensimmäisenä Suomi sallii yli 30-metriset rekat tieliikenteessä. Eiliseen asti ajoneuvoyhdistelmien maksimimitta oli 25,25 metriä. Nyt muuttuneella asetuksella enimmäispituus kasvaa yli yhdeksällä metrillä 34,5 metriin. Ennen asetuksen voimaantuloa on poikkeusluvin voinut kokeilla pidempiä tai raskaampia HCT-kuljetuksia vuodesta 2013 lähtien.

”Valtaosa rekoista on vielä pitkään vanhan normin mittaisia. Yhdistelmän takana oleva pitkän kuljetuksen kyltin pitäisi toimia herätteenä jokaiselle autoilijalle. Liikennetilanteeseen pituudella on kuitenkin merkitystä”, toteaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Pentti Tervo.

100 km/h nopeusrajoitusalueella 80 km/h kulkevan rekan ohittamiseen kuluva aika pitenee noin kahdella sekunnilla ja sen vaatima matka kasvaa noin viidelläkymmenellä metrillä. Ohitussuoralta ja -tilanteelta yli 30 metrisen ajoneuvoyhdistelmän ohittaminen vaatii siis jo aika paljon. Ohitustarve tulisi miettiä aina ennen ohittamiseen lähtöä.

« Takaisin