Kuntopyörä on yksi Hermanni Haljalan harjoittelua tukeva väline. Muutaman viikon ajotauon aikana kuntopyörä on normaalia ahkerammassa käytössä.

Kuntopyörä on yksi Hermanni Haljalan harjoittelua tukeva väline. Muutaman viikon ajotauon aikana kuntopyörä on normaalia ahkerammassa käytössä.

Endurolupaus Hermanni Haljalan tavoitteena ammattikuskin ura

24.8.2017

 

 

Taisto Järvinen

Päijänteen ympäriajon nuorten luokan voitto antoi viitteitä mahdollisuuksista

Jämsäläisen Hermanni Haljalan kehitys moottoripyöräendurokuljettajana on ollut vauhdikkaan nousujohteinen. Noin neljä vuotta kisamielessä enduroa ajanut, ja siitä vain kaksi vuotta tosimielellä lajiin vihkiytynyt 18 vuotias nuorukainen ehti nimittäin keväällä napata voiton Päijänteen ympäriajon U20 -luokassa. Samalla tuli kärkipaikka MM-sarjan nuorten luokan pisteissä.

Nuorten luokkien kärkisijat eivät siltikään ole Hermanni Haljalan endurouran päätavoitteita, vaan nuoren miehen mielessä siintävät yleisen luokan kisat maailmalla. Tavoitteena on ajaa enduroa ammattikuljettajana.

Kaikissa urheilulajeissa pitää kuitenkin edetä pala kerralla, joten paljon on nuorten luokissa kisattava, menestystä haalittava ja näyttöjä annettava, ennen kuin ammattilaisura urkenee.

Hermanni Haljalan tietä yleisen luokan huipulle helpottaa se, että hän saa ajaa vielä kaksi vuotta U20 -luokassa. Sen jälkeen on vielä 23 vuotiaiden luokka, joka mahdollistaa pehmeämmän laskun isojen poikien kisaan.

  • Päijänteen ympäriajo oli minun ainoa MM-sarjan osakilpailuni tänä vuonna, joten pistejohto on ollut ja mennyt, mutta kiva oli voittaa sarjan ensimmäinen osakilpailu.
  • EM-sarjaa olen ajanut muutaman kilpailun ja jäljellä on vielä osakilpailu Slovakiassa, mikäli solisluun vamma paranee. Tarjolla on lisäksi Viron mestaruuskilpailut, joihin pääsen ulkopuolisena sekä aikuisten SM-sarjan osakilpailuja.

Juniori Haljalalla on selkeät suunnitelmat kaudelle 2018. Tavoitteena on ajaa U

 

20 -luokassa EM-sarjan kaikki osakilpailut, ja olla yhteispisteissä korkealla. Kauteen on suunniteltu myös valikoituja MM-sarjan osakilpailuja. Nuorten SM-sarjaa on tarkoitus ajaa mahdollisuuksien mukaan. Kaudelle on suunniteltu yhteensä noin 20 kilpailua.

Täysillä mukana endurossa

Hermanni Haljalan mieleen ei sovi ajatus lajin harrastamisesta ilman tavoitteita. Hän tietää, että monipuolinen harjoittelu ja aktiivinen kilpaileminen ovat polut enduron kärkikastiin.

  • Ajaminen on enduroharjoittelun ydinjuttu, kun vain ajamalla oppii ajamaan. Kuljettajan pitää kuitenkin kehittää monia fyysisiä osa-alueita. Pitää myös olla rohkeus ajaa ja olla henkisesti vahva monissa ajotilanteissa sekä omata kyky reagoida nopeasti.
  • Päijänteen ympäriajossa ajettiin kahtena päivän yhteensä noin 20 tuntia. Maastokokeita reitillä oli yhteensä 12. Keskimäärin kilpailuissa ajetaan molempina päivinä 6 -7 tuntia ja maastokokeita on yleensä 9 kisaa kohti, joten kestävyyslajista tässä on kyse.
  • Pyörän kanssa pitää olla sinut ja hallita se ajotilanteissa. Pitää myös olla valmiudet pyörän huoltoihin ja teknisiin juttuihin. Huollan itse pyörät, mutta apuja pyörän kanssa joskus tarvitaan.
  • U20 -luokassa ajetaan 125 cc pyörillä, mutta varttuneempien luokissa voi ajaa 250, 350 tai 450 cc pyörillä.

Hermanni Haljala valmistuu ensi keväänä sähköasentajaksi Jämsän ammattiopiston urheilulinjalta. Jämsän oppilaitos ja mahdollisuudet harjoitella ovat hänen mielestään ihanteelliset.

  • Itsestään selvää on, että moottoripyöräenduro lajina maksaa riihikuivia euroja. Omalla työllä olen pääosan kuluistani peittänyt. Kiitos tuesta kuuluu kaikille yhteistyökumppaneilleni. Ilman heitä ei tätä lajia harrasteta, Hermanni Haljala kiteyttää.Kuntopyörä on yksi Hermanni Haljalan harjoittelua tukeva väline. Muutaman viikon ajotauon aikana kuntopyörä on normaalia ahkerammassa käytössä.

« Takaisin