Taksiyrittäjä Kauko Viitamäki odottaa, mitä biokaasuautoilla olisi heille annettavaa. WV Caddy Maxi on sinänsä jo tuttu.
Biokaasun tankkausasemat käyttöön Kauhajoella ja Vaasassa
9.2.2017
Biokaasun tankkausasemat käyttöön Kauhajoella ja Vaasassa
Karisamuli Korpela, teksti ja kuvat
Vaasan seuraksi myös Kauhajoki on tunkemassa biokaasun tuotannossa ja jakelussa eturintamaan. Kauhajoen Maatalousoppilaitos jalostaa suurnavettansa lanta- ja virtsatuotokset biokaasuksi, jonka tankkauspiste on opiston alueella. Biokaasulaitoksen ja -tankkauspisteen rakentamista nopeuttivat em. suurnavetan valmistumisen lisäksi suunnitelmat vastata alueen Postin jakeluautojen bio-kaasutoimituksista. Nyt kun tankkausasema odottaa jo avajaisia, on hyvä muistaa, että se on myös biokaasuja käyttävien yksityisten bio- tai bi fuel -autonomistajien käytössä. (biokaasuauto.fi)
Vaasassa biokaasua tuotetaan vuonna 1990 valmistuneella Stormossenin jätelaitoksella, jonka meriitteihin kuuluu mm. kierrätys- / biotuotannossa perustettu mädätyslaitos toisena koko vanhalla mantereella. Sen jälkeen Stormossenin siirtoja seurattiin kansainvälisinä kärkihankkeina ja myös muu Eurooppa heräsi. Laitoksen kehityksen yksi huomionarvoinen merkkipaalu oli sen siirtyminen osittain myös infraan, sillä sen lähialueella mittava Botnia-Halli ja muutama isompi tehdaskolossi siirtyivät bioenergian käyttäjiksi jo 1995.
Stormossenin tuottaman biokaasun tuore tankkausasema sijaitsee osoitteessa Stormossenintie 3. Aseman avajaisia vietetään maanantaina 13.2.2017 (10-12).
Älykkäitä energiaratkaisuja
Vielä noin pitkällä ei Kauhajoella olla, mutta ei paljon toisinkaan. Suupohjan Ammatti-instituutin (SAI) Maatalousoppilaitoksella (MOL) on biolaitos käynnissä ja sen tankkausaseman avajaiset lähiviikkoina. Investointi on osa suurempaa kokonaisuutta, jonka taustalla on myös Suupohjan elinkeinotoimen kuntayhtymä (SEK) ja Kurikan kaupunki.
- Kyseessä on kuntayhtymän hallinnoima ”Kasvua älykkäistä energiaratkaisuista”-hanke ( KÄLY), joka tulee tämän vuoden aikana pitämään myös kaasuautoilua esillä, kertoo projektipäällikkö Pauli Piekkari.
Piekkarin mukaan SEK on listannut yhdeksi alueensa kehityksen painopisteistä energian, kohdentaen biokaasun tuotannon ja kulutuksen edistämistä. Hän myös kertoo bk -tietoiskujen ydinkysymyksistä, ”Saataisiinko kulutusta alueelle”, ”Pitäisikö madaltaa kynnystä tuotantoon ja näin markkinoiden herättelyyn” ja ”Mikä on merkitys kotimaisuudelle, alueen taloudelle ja ympäristölle”.
- Näitä punnitaan paljolti asetelmassa biokaasu versus maahantuonti, hän tähdentää.
Biokaasua tankkiin! -tietoisku
Asian tiimoilta Kauhajoen Maatalousoppilaitos järjestää toimitiloissaan yhdessä em. projektin ja Käyttöauto Oy Kauhajoen toimipisteen kanssa Biokaasua tankkiin! -tietoiskun tiistaina 13.2. kello 17.00 alkaen. Silloin on myös mahdollisuus tutustua biokaasu VW Caddy Maxi ja Golf Variant 1,4 TGi -malleihin.
- Niitä on koeajossa viikoilla kuusi ja seitsemän myös toimipisteessämme, muistuttaa paikallisjohtaja Pertti Salomäki Käyttöautosta.
Liikkeessä asioimassa tavattu taksiyrittäjä Kauko Viitamäki kertoo ammattikunnassaan olleen ajoittain puhetta biokaasuauton hankkimisesta.
- Varmaan se on hyvä vaihtoehto biokaasun edullisuuden takia ja siksikin, että kaasu olisi omaa tuotantoa, hän miettii.
- Sinänsä asia on siis ok, mutta ainahan itse näissä autokaupoissa myös muut asiat ratkaisevat paljon, hän jatkaa.
(Käyttöauto Katsastustie 1, MOL Kyntäjäntie 6)