Tesla Model S on virtavaviivainen täyssähköauto, jonka ajaminen on elämys. Kuva: Jussi Mustikkamaa

Tesla Model S on virtavaviivainen täyssähköauto, jonka ajaminen on elämys. Kuva: Jussi Mustikkamaa

Autoilun tulevaisuus on sähköinen

2.9.2015

Tesla Model S on virtavaviivainen täyssähköauto, jonka ajaminen on elämys. Kuva: Jussi Mustikkamaa

Jussi Mustikkamaa

 

Tällä hetkellä sähköllä kulkevat autot ovat tien päällä verrattain harvinaisia.  Tosin on kahdenkymmenen vuoden kuluttua.  Silloin polttomoottorilla liikkuva henkilöauto herättänee kummastusta ja todennäköisesti pakokaasun haju saa nenän nyrpistymään.

Tämän hetken sähköautojen eliittiä on amerikkalainen Tesla, joka keskittyy tuotannossaan suorituskykyisiin sähköautoihin.  Ja suorituskykyä Teslassa todellakin riittää. Testiajossa oli Teslan vuoden 2015 mallia oleva 700 hevosvoimainen neliveto Tesla Model S P85D. Auton ominaisuudet ovat sitä luokkaa, että tavallisella perheautolla ajamaan tottuneelle kuskille jo liikenteeseen lähtö tuottaa kiihtyvää sydämen tykytystä. Voimaa nimittäin löytyy.

Yllättävää kyllä, luksusautolla ajamaan lähteminen sujuu vaivatta. Tesla on suunnitellut auton, jolla on helppo ja yksinkertainen ajaa. Paina kaasupoljinta ja auto lähtee liikkeelle tasaisesti ilman nykimistä. Aluksi sähkömoottorin jarrutus vauhtia höllätessä tuntuu oudolta, mutta siihen tottuu yllättävän nopeasti. Vauhdin hiljentyessä auto lataa samalla akkujaan.

Tien päällä Tesla kulkee kuin juna, ajaminen on nautinnollista ja tasaista. Ohitustilanteet sujuvat turvallisesti, sillä auton välitön reagoiminen kaasuun ja valtavat hevosvoimat takaavat huikean kiihdytyksen. Nollasta sataan Tesla kiihtyy osaavissa käsissä kolmessa sekunnissa.

Enemmän kuin auto

Teslan kohdalla voidaan puhua elämysmatkailusta. Auto edustaa sellaista ajattelutapaa, joka ravistelee koko autoilun kulttuuria. Tyylikkyys, voimakkuus, ekologisuus ovat sanoja, jotka tulevat ensimmäisenä mieleen Teslaa kuvailtaessa. Testattavana olevan auton hinta on kuitenkin sitä luokkaa, että se rajaa ostajakunnan reippaalla kädellä. Tesla Model S P85D:n hinta on vähän käytettynäkin noin 150 000 euroa.

Teslalla ajamista voi hyvin verrata tehokkaalla moottoripyörällä ajamiseen. Ratin takana on oltava valpas auton voiman ja massiivisuuden vuoksi. Vaikka autoa onkin helppo ajaa, se haastaa ajajan olemaan valppaana juuri tuon valtavan tehon vuoksi.

Teslan toimintasäde täyteen ladatuilla akuilla on 400:n ja 500:n kilometrin välillä ajotavasta riippuen. Autoa voi ladata tavallisesta sähköpistokkeesta, mutta voimavirtapistokkeesta lataus etenee huomattavasti nopeammin. Suomeen yleistyy vauhdilla huoltoasemille ja pysäköintihalleihin pikalatauspisteitä, joista saa ladattuja lyhyessä ajassa virtaa satojen kilometrien ajolle.

Sähköautot ovat monella automerkillä yleistymässä ja veikkaan, että myös moottoripyörät ja mopot siirtyvät lähitulevaisuudessa sähkökäyttöisiksi. Tulevaisuus on sähköinen.

« Takaisin