Heli Anttila, Marjut Siintola, Hanna Lassila ja Annika Pollari kertoivat kansalaisille Kyläkaupalla Asiointipisteiden ja Suomi.fi -palveluista.

Heli Anttila, Marjut Siintola, Hanna Lassila ja Annika Pollari kertoivat kansalaisille Kyläkaupalla Asiointipisteiden ja Suomi.fi -palveluista.

Asiointipisteissä voi hoitaa helposti sähköistä asiointia

18.10.2017

Heli Anttila, Marjut Siintola, Hanna Lassila ja Annika Pollari kertoivat kansalaisille Kyläkaupalla Asiointipisteiden ja Suomi.fi -palveluista.

Taisto Järvinen

Asiointimahdollisuudet tuodaan lähemmäksi kuntalaisia, ja viranomaispalveluja tarjotaan siellä, missä asiakkaat liikkuvat

Kuntien Asiointipisteet tukevat entistä paremmin sähköistä asiointia. Asiointipisteissä asiakas voi käyttää sähköisiä palveluja asiakaspäätteellä itsenäisesti tai palveluneuvojan opastuksella. Asiointipisteestä voi ottaa yhteyden eri viranomaisen asiantuntijoihin myös kuvayhteyden avulla.

Asiointipisteessä voidaan tarjota kunnan palvelujen lisäksi mm. Kelan, poliisin lupahallinnon, Verohallinnon, maistraatin ja TE-toimiston palveluja. Samoin järjestöt ja yritykset voivat toimia asiointipisteissä.

Tulevaisuudessa Asiointipisteet siirtyvät yhä lähemmäksi kuntien asukkaita. Tarkoituksena on tarjota viranomaispalveluja siellä, missä ihmiset liikkuvat. Etelä-Pohjanmaan liitto ja Alavuden kaupunki esittelivät palveluja Pop up -asiointipisteen keinoin Tuurissa Kyläkaupalla. Tilaisuuden tavoitteena oli tehdä kuntien Asiointipisteet entistä paremmin tunnetuiksi.

Monissa kunnissa on yhteispalvelupisteitä. Julkisen hallinnon yhteispalvelusta viime kesänä voimaan tullut uudistettu laki tarkoittaa, että entiset yhteispalvelupisteet muuttuvat Asiointipisteiksi ja saavat uuden yhtenäisen ilmeen. Yhteispalvelulain tavoite on turvata kansalaisten asiointipalvelut koko maassa.

Etelä-Pohjanmaalla Asiointipisteitä on yhdessätoista kunnassa, yhteensä niitä maakunnassa on seitsemäntoista. Koko maassa Asiointipisteitä on 190.

Ilmainen palvelu, myös kuvayhteydellä

Alavuden kaupungissa on kaksi Asiointipistettä. Toinen on kaupunginvirastolla ja toinen Töysän kirjastossa. Lisäksi asiakaspäätteitä on Alavuden kirjastoissa, kaupungintalolla ja Fasadissa. Kuntalaiset voivat käyttää palveluja vapaasti sähköiseen asiointiinsa.

Alavuden kaupungintalon Asiointipisteestä on Verohallinnon palvelut, Verohallinnon etäpalvelu ja TE-palvelut. Töysän kirjaston Asiointipisteen palvelut ovat Verohallinnon palvelut, Verohallinnon etäpalvelut, Kelan palvelut ja TE-palveluiden palvelut.

Etelä-Pohjanmaan liiton viestintäkoordinaattori Annika Pollari sanoo nyt mietittävän Asiointipisteiden tulevaisuutta.

- Katsotaan, onko hyvä, että jokaisessa pisteessä olisi samat palvelut. Myös tulossa olevan sote-uudistuksen palvelut katsotaan koko organisaation pohjalta.

Alavuden kaupungin viestintäsihteeri Hanna Lassila pitää Asiointipisteiden saatavuutta erinomaisena asiana.

  • Viranomaisasioiden vuoksi ei tarvitse lähteä esimerkiksi Seinäjoelle, kun etäpalveluiden avulla voi myös keskustella palveluiden antajan kanssa.
  • Sähköinen asiointi on tuttua useimmille ihmisille. On toki ihmisiä, joilta ehkä puuttuu rohkeus asioida sähköisesti, mutta kynnys sähköiseen asiointiin on hyvin matala.

Töysän kirjastonhoitaja Heli Anttila muistuttaa, että molemmissa Alavuden Asiointipisteissä saa opastusta virastoaikana, ja asiointi on ilmaista.

Marjut Siintola valtiovarainministeriöstä esitteli Kauppakadun tilaisuudessa Suomi.fi eri palvelupolkuja oikeaan tietoon.

« Takaisin