Teemu Soini, Johannes Manninen ja Kari Harjupatana tietävät, että käytetyt autot hintaluokassa 10 000 – 20 000 euroa ovat ostajien suosikkeja. Auto-Tuurin valikoimista löytyy toki myös autoja kyseisen hintahaarukan ylä- ja alapuolelta.

Teemu Soini, Johannes Manninen ja Kari Harjupatana tietävät, että käytetyt autot hintaluokassa 10 000 – 20 000 euroa ovat ostajien suosikkeja. Auto-Tuurin valikoimista löytyy toki myös autoja kyseisen hintahaarukan ylä- ja alapuolelta.

Aseman Auto 66 muutti Auto-Tuurin liiketiloihin

3.1.2019

Taisto Järvinen

Kaupan keskittämisellä pyritään saamaan tehokkuutta ja helppoutta asiakkaalle

Kari Harjupatana Oy:n autoliike Aseman Auto 66 on muuttanut takaisin juurilleen Auto-Tuurin tiloihin Tuurin kauppakylän puuronsilmään. Keskittämällä toiminnot samaan pisteeseen haetaan kustannustehokkuutta liiketoimintaan ja asiakkaille helpompaa mahdollisuutta tutustua autovalikoimiin.

Kari Harjupatana Oy:n autokaupassa on keskitytty käytettyihin hyväkuntoisiin henkilö- ja pakettiautoihin. Myytävät autot ovat valtaosin Suomessa ensirekisteröityjä, autoliikkeistä ostettuja autoja. Käytettynä tuotujen autojen määrä liikkeessä on vähäisempää. Autoja tuodaan silti Saksasta ja nyt edullisemman kruunun johdosta myös Ruotsista.

  • Pyrimme myymään tämän seutukunnan ihmisille sopivia autoja. Jatkuva tarjouksemme alle 10 000 euron hintaisiin autoihin on nollakorko. Autokauppa toimii osamaksusysteemin johdosta kuin pankki.
  • Käytettyjen autojen maahantuonti on tehtävä yhä tarkemmin. Näin ollen tuomme lähinnä erikois- ja lisävarusteltuja henkilöautoja sekä pakettiautoja.
  • Käytettynä Suomeen tuodaan vuositasolla yhteensä noin 40 000 henkilöautoa ja 4000 pakettiautoa. Tuontiautojen määrät ovat pienehköjä, kun autoliikkeiden tekemiä käytettyjen autojen kauppoja on Suomessa vuositasolla noin 600 000. Käytettyjen autojen kaupassa puhutaan jopa noin 7 – 10 miljardin euron kokonaissummista, Kari Harjupatana sanoo.

Autokaupassa on monta muuttujaa

Autokaupan alalla on nyt moni asia muutosvaiheessa tai muutoksen pohdinnassa. Epävarmuustekijöitä alalla on jo nyt ihan riittävästi. Epäselvää on mm. se, ajaako ”mattimeikäläinen” tulevaisuudessa bensiini-, diesel-, hybridi- vai sähkökäyttöisellä autolla. Selvää on, että polttomoottorikäyttöiset autot jäävät ajan mittaan museotavaraksi, mutta milloin ja millä tahdilla. Varmaa kuitenkin on se, että pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan autoja nyt ja myös jatkossa.

  • Ympäristöseikat määrittävät ja päästöjen pitää vähentyä. Tavoitteena on mieluummin päästötön autoilu.
  • Muutokset ovat osittain nopeatempoisia. Bensiini- ja dieselkäyttöisten autojen suosio on keskenään muuttunut. Uusista myydyistä autoista diesel -käyttöisiä on noin 20 prosenttia. Käytettynä tuoduista dieselin osuus sen sijaan on noin 60 prosenttia.
  • Verotusasiat ja muut spekulaatiot vaikuttavat. Ylipäätään kaikki epävarmuustekijät laannuttavat autokauppaa. Nykyinen tilanne tietää kilpailun kiristymistä entisestään.
  • Romutuspalkkio on hyvä juttu, mutta raha siinä loppui kesken, ja se koskee vain uusien autojen kauppaa.

Kari Harjupatana sanoo käytettyjä hybrid -autoja tuotavan jo maahan ja niitä on tarjolla Etelä-Suomessa. Tuurissa käytettyihin hybrideihin ei vielä ole keskitytty. Käytettyjä sähköautojakin kysytään Harjupatanan liikkeestä. Sähkökäyttöinen auto on kuitenkin niin uusi juttu, että käytettynä niitä on kaiken kaikkiaan hyvin vähän myytävänä.

Autokauppiasta askarruttaa myös käytettyjen autojen tulevaisuus hieman pitemmällä tähtäimellä. Käytettyjä, alle 12 vuoden ikäisiä autoja on maanteillä paljon. Käytettyjen leasing-sopimukset sekä nettihuutokauppa tai normaali huutokauppa voisivat kivijalkakaupan lisäksi olla varastojen purkajina.

Auto-Tuuri

Kari Harjupatana Oy

Siltalantie 4

63610 Tuuri

06 512 7441

www.autotuuri.fi

« Takaisin