Ajokorttiuudistus romahdutti ajokortin hinnan. Kuva: Jani Karlsson HANDOUT
Ajokortti autokoulussa vai opetusluvalla?
2.8.2018
Ajokorttiuudistuksen jälkeen hintaero opetuslupa- ja autokouluopetuksen välillä ei ole enää merkittävä. Siksi kannattaa miettiä laadullisia seikkoja.
Heinäkuun alussa voimaan tullut ajokorttilain uudistus laski reippaasti ajokorttien hintoja ja sallii ajo-opetuksen 16-vuotiaille. Hintojen muutos on saanut monet vanhemmat pohtimaan, kannattaako oppilas laittaa autokouluun vai opettaa hänelle itse opetusluvalla.
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi tiedotti saaneensa heinäkuun alun jälkeen opetuslupien hakuryntäyksen. Uusi tilanne on kuitenkin kutistanut merkittävästi autokoulu- ja opetuslupaopetuksen välistä hintaeroa, jolloin olennaisempaa on, onko vanhemmalla aikaa, halua, osaamista ja hermoja opettaa itse pienen säästön saamiseksi.
”Opetuslupaopetuksesta koituu jonkin verran vaivaa opetuslupaopettajalle. Kuluissa tietenkin säästää, jos ei laske hintaa opetustunneille ja polttoaineelle”, sanoo CAP-Autokoulun koulutus- ja laatupäällikkö Sampsa Lindberg.
Lindbergin mukaan autokoulussa muutos nähdään hyvänä, sillä kuluttaja saa enemmän vaihtoehtoja ajokortin hankkimiseksi.
”Tämä on suomalaisen ajokorttiopetuksen suurin muutos ikinä. Oppilas ottaa nyt isomman roolin. Hänen omat oppimisvalmiutensa korostuvat, eikä enää istuta tunnilla saamassa tietoa.”
Ennen uudistusta monivaiheisen autokoulun hinnoittelu oli mutkikasta, mutta CAP on paketoinut ajo-opetuksen yksinkertaisesti. CAP-Autokoulussa suoritetun henkilöauton ajo-opetuksen hinta voi olla pienimmillään 899 euroa.
Tämä on jopa noin tuhat euroa vähemmän kuin ennen uudistusta. Hintojen lasku perustuu opetustuntien vähimmäismäärän ja autokoulun vaiheiden vähenemiseen sekä edulliseen simulaattoriopetukseen, jossa CAP on pioneeri Suomessa. Ajamisen oppiminen on simulaattorilla nopeampaa ja tehokkaampaa, eikä tarvitse stressata ympäristön turvallisuudesta.
Nopea oppija selviää minimiopetuksella. Kortin hinta nousee, jos oppilas tarvitsee lisäharjoitusta.
”Lopullinen ajotuntimäärä on nyt yksilöllinen. Ajotutkinto on tarkastuspiste, jossa mitataan, ovatko ajovalmiudet riittävät”, Lindberg sanoo.
Opetuslupaa vaivattomampaa on hankkia perusajotaito tehokkaasti autokoulussa ja harjoitella kortillisen nuoren kanssa arkiajamista ilman opetusluvan hankkimiseen liittyviä kiemuroita.